Toen ik 8 jaar geleden aan een B&B begon vroeg ik me af: Een goede gastvrouw zijn, kan ik dat wel? Met vriendelijkheid en belangstelling voor anderen, kom je natuurlijk een heel eind. Maar ik vermoedde dat de eigenschappen slordigheid, ongeduld en inefficiëntie, die ik ook in hoge mate bezit, het een stuk lastiger zouden maken. Het was niet mijn grote droom, een B&B. Het was om eerlijk te zijn pure noodzaak dat ik er aan begon. Ik hoopte maar dat ik als B&B-eigenaar wel ‘mijzelf’ kon blijven en geen rol hoefde te gaan spelen. Maar kon ik dat wel, gastvrij zijn op een ‘zakelijke’ manier zonder nep te worden?
Service
Als gastvrouw moet je service gericht zijn. Dus ook als je moe, ziek of saggerijnig bent, ren je opgewekt de trap op met WC-rollen omdat je was vergeten die aan te vullen. Of midden in een slaande ruzie met je puberdochter, waarbij de stoom uit je oren komt, verwelkom jij de zojuist gearriveerde gasten als de Rust en Regelmaat zelve. En als je bij het showen van de badkamer opeens samen met de nieuwe gasten naar een vieze, grijze zeeprand in het bad staat te staren, raak je níet verkrampt door een alles overweldigend gevoel van schaamte. Welnee, je biedt vriendelijk je verontschuldigingen aan en verzekert ze heel rustig dat het snel geregeld zal worden.
Vanzelfsprekend
Voor een goede gastvrouw zijn die dingen vanzelfsprekend. Maar ik vond het een kunst die ik, zeker in het begin, helemaal niet beheerste. En trouwens, ook in minder hectische omstandigheden twijfelde ik aan mijn geschiktheid. Had ik wel echt de tijd voor de gasten genomen? Of had ik juist teveel aan hen gevraagd? (en dachten ze: wat gaat dat mens dat aan?) Had ik het een en ander wel duidelijk uitgelegd? En de aller, allerergste twijfel: Heb ik niet weer veel te lang over mijzelf staan kletsen?
Minpuntjes
Ieder mens heeft zo zijn minpuntjes. En ik heb nu eenmaal karaktereigenschappen en blinde vlekken, ik heb er al een aantal genoemd, die nu eenmaal niet handig zijn voor het bereiken van de status: ‘ideale gastvrouw’. En overdrijven kan ik trouwens ook, want de meeste gasten zijn heel tevreden. Met enige regelmaat schrijven ze in hun reviews: ‘Charmante gastvrouw’, ‘Hartelijke ontvangst’, ‘We voelden ons meteen thuis’. Daar word ik altijd heel blij van maar ik weet ook: het kan natuurlijk beter.
Vooruitgang
Twijfel is de basis van alle verbetering en vooruitgang. In dit blog ga ik daar over schrijven. Over de obstakels die ik tegen kwam in mijn eigen functioneren als gastvrouw. Hoe ongelukkig ik me soms voelde en hoe dom! De onmogelijke situaties waar ik soms in verzeild raakte als ik mijn kop er niet bij had gehad. Maar ook ga ik schrijven zover de goede, grappige en leuke dingen. Want als ik eerlijk ben over de minpunten, mag ik ook eerlijk zijn over de pluspunten. (Altijd moeilijk, maar we gaan het proberen.) En oh ja, ik ben nog steeds mijzelf. Gelukkig!
Geef een reactie