Als je de TV-serie Bed & Breakfast mag geloven, verwachten alle gasten uitgebreide verwennerij bij het ontbijt. Is dat wel zo? Tegenwoordig reserveert nog maar 25% van mijn gasten met ontbijt. Negen jaar geleden was dat 95%. De gast is in de loop van de jaren veranderd en wil meer zelf regelen. Maar misschien speelt mijn eenvoudige ontbijt-aanbod ook mee. Dat ze denken: Oh, als dat alles is, dan kunnen we het net zo goed zelf regelen. En hoe gaat dat dan als ze wel met ontbijt reserveren? Nemen ze mijn eenvoudige ‘breakfast’ voor lief, omdat ze het ‘bed’ in mijn aanbod belangrijker vinden?
‘Stukje opvoeding’
Het is misschien onzin om me hier druk om te maken. Ik wordt niet met klachten overladen en veranderen ga ik het ook niet. Maar het fascineert me wel. Het fenomeen B&B heeft nu eenmaal de uitstraling van persoonlijke verwennerij. Toen ik net begon en mijn B&B, kreeg ik elk kwartaal het blad Bed & Breakfast in de bus. In dat blad stonden artikelen die moesten bijdragen aan onze opvoeding tot succesvolle B&B eigenaren. Zo’n ‘stukje opvoeding’ is hartstikke goed natuurlijk, maar tegenstrijdig waren al die adviezen soms wel. Aan de ene kant werden we gewaarschuwd om niet on-zakelijk te zijn. Een realistische begroting maken en zorgen dat je er geld aan overhield was het devies. Aan de andere kant werden we aangespoord om o.a. bij het ontbijt flink uit te pakken. We kregen recepten voor zelfgemaakte fruit-shakes en eigen gebakken broodjes en cakejes. Op de begeleidende foto’s zagen we tafels vol lekkernijen, gedekt met het mooiste tafellinnen, gesitueerd voor openslaande deuren met wapperende vitrage naar een bloemrijke tuin. Ik vroeg me af of we de kosten en arbeidstijd van zulke ontbijten ook zakelijk moesten bekijken. Hoe duur zou een overnachting dan worden?
TV-serie
Feit blijft dat de meeste B&B’s veel werk maken van hun ontbijt. In de TV-serie Bed & Breakfast kun je dat mooi zien. Kijk je ernaar? Ik eerlijk gezegd niet. Na drie aflevering (van het eerste seizoen) ben ik afgehaakt. Ik ga een volgende keer wel uitleggen waarom. Maar hoe weet ik dat dan, van die uitgebreide ontbijten? Omdat het mevrouwtje van de groentewinkel me op de hoogte houdt. Altijd vraagt ze of ik ‘het’ gezien heb en altijd is ze weer lichtelijk teleurgesteld als ik ontken. Het weerhoudt haar er niet van om me bij te praten. En de kwaliteit van het ontbijt heeft haar speciale aandacht. Als het een keertje wat minder is, kan ze dat niet begrijpen. Met neergetrokken mondhoeken staart ze dan hoofdschuddend door de grote voorruit van haar winkeltje naar buiten. Onbegrijpelijk vind ze het. Helemaal niets speciaals was het. Onbegrijpelijk. Als ik in een cynische bui ben, opper ik wel eens dat blijkbaar niet alle B&B-eigenaars zwichten voor de TV-druk om een show-ontbijt samen te stellen. Wat natuurlijk een valse insinuatie is. En dat vindt mijn groentemevrouwtje waarschijnlijk ook, want ze negeert zulke kritiek volkomen. Nee, hoofdschudt ze afkeurend verder, zo’n ontbijt moet echt verwennerij zijn.
Eenvoud
Terwijl ik dan even later met mijn vrachtje fruit en groente naar huis fiets, denk ik aan de eenvoud van mijn ontbijt-aanbod. Niet dat dit altijd zo is geweest. Na een aarzelende start heb ik een tijd lang flink uitgepakt. Met een volgeladen dienblad kwam ik naar boven. En als de gasten weg waren kon ik vaak weer met een bijna net zo vol dienblad naar beneden. Want er bleef altijd zo vreselijk veel over! En ik kon er geen peil op trekken. Sommige gasten aten de croissants en het suikerbrood op, maar versmaadden het eitje, de kaas en de fruitcocktail. Sommige gasten namen alleen yoghurt, zonder muesli, zonder cornflakes. Anderen aten wel de ham, maar niet de worst. En als ik de volgende dag dan extra ham gaf, aten ze hem helemaal niet. Gek werd ik er van. De overgebleven spullen voerde ik aan mijn gezin op, maar op den duur hadden we wel genoeg croissantjes, vleeswaren en suikerbrood gegeten. Hoe doen anderen dat? Waar laten ze alles wat overblijft? Gooien ze dat zonder schuldgevoel in de groenbak? Of blijft er bij hen niks over? Waar ligt dat dan aan?
Evenwicht
Na een tijdje rondtobben, besloot ik dat ik net als bij de inrichting van de appartementen, moest zoeken naar een evenwicht tussen wat mijzelf zou bevallen en wat de gast zou bevallen. En zo stapte ik over op een basis aanbod. Dat eerst nog vleeswaren bevatte, maar sinds een paar jaar ook dat niet meer. Want mijn gezin is uitgevlogen en ik eet het niet. Dus ook dat ging bij pakken tegelijk de vuilnisbak in. Maar ik vond: ik ben wel een B&B, dus een verwen-ontbijtje moet ook bij mij genoten kunnen worden. Daarom bedacht ik het Luxe-Ontbijt-Op-Aanvraag. Tegen een kleine meerprijs kun je er van alles bij bestellen.
Populair
Het vreemde is, mijn Luxe-Ontbijt-op-Aanvraag is helemaal niet populair. Ik heb het verzoek namelijk welgeteld één keer gehad. En dat ging voornamelijk om de champagne, want het betrof een huwelijksaanzoek. Waar ligt dat aan? Vinden gasten het belachelijk dat ze bij moeten betalen? Of denken ze: we eten in zo’n stad overdag en ’s avonds al genoeg, dus een eenvoudig ontbijt is eigenlijk prima. Of zouden ze het wel uitgebreider willen als het werd aangeboden, maar niet als ze er zelf voor moet kiezen? Het antwoord zal ik wel nooit te weten komen. Of heb je een suggestie?
AnneRie zegt
In veel hotels waar we hebben gelogeerd is het ontbijt exclusief. Er worden exorbitante bedragen gevraagd voor een redelijk simpel ontbijtbuffet. Vijftien euro per persoon voor yoghurt, broodjes met verlepte kaas of smakeloze worst. Koffie of thee naar believen.
Terwijl ik toch eigenlijk alleen maar zit te smachten naar een lekker kopje thee. Geen koffie en of theefaciliteiten op de kamer (behalve in Frankrijk waar dat normaal is)
Dus wat moet je dan. Vijftien euro voor een kopje thee?
Gelukkig is de koffie en thee bij jou in ruime mate aanwezig. En voor degenen die daarbij een broodje willen…Kijk eens in de buurt rond. Hoever is het lopen naar de dichtstbijzijnde bakker, het leuke café op de hoek waar men ook ontbijt serveert. Lekker voortgaan op de ingeslagen weg Piekel.
Jenny Stolk zegt
Het ene uiterste of het andere? Ik zit in Italie en mijn gasten komen veelal uit België en Nederland. Gemiddeld komen ze voor minimaal een week. Na boeking ontvangen ze het ontbijtformulier waarin ze hun voorkeuren kunnen uitspreken t.a.v. wel/niet vleeswaren, kaas, eieren, yoghurt ontbijtgranen en vers fruit. Evt. Lactosevrij of dergelijke. Ze kunnen ook aangeven of ze koffie of thee willen ‘s-morgens en de maten van ochtendjassen en slippers. Hier wordt het ontbijt opgediend. Meestal op de overdekte veranda en als het erg vroeg bij vertrek bijv. of als het, wat niet veel voorkomt, te fris is, binnen. Daar ontmoeten gasten elkaar ook en ga ik tegen het eind van het ontbijt i.h.a. even een praatje maken over hoe ze het aangeraden restaurantje hebben ervaren, waar ze die dag naar toe gaan. Ik vind absoluut wel dat gasten verwend moeten worden, maar inderdaad het kan ook overdreven worden. Wat ik vooral ook probeer is om het ontbijt iedere dag een beetje anders te laten zijn en ik merk dat gasten dat heel fijn vinden, de verrassing. Geen ontbijt is hier geen optie, want het alternatief is dat je in de bar gaat ontbijten met croissantjes en andere zoetigheden. Het is juist soms dat als men eerder en weekje bij Italianen zat dat als ik bij het ontbijt een croissantje of pain au chocola op de ontbijttafel zet, dat men zegt: Jenny doe maar niet meer. We hebben een week lang alleen maar zoetigheden gekregen en kunnen het even niet meer zien. Inderdaad, sommigen eten veel en anderen wat minder en daar hou ik dan de volgende dag rekening mee. De resten opeten heb ik nooit gedaan. Dat staat me absoluut tegen en bovendien eet ik weer vegetarisch, dus dat wordt niets met die vleeswaren. Zakelijke reizigers zullen misschien eerder geneigd zijn tot een kop koffie en een broodje, maar die heb ik hier niet. Mensen komen hier op vakantie en het ontbijt is een heerlijk ontspannen begin van de dag. Wat mij betreft mogen ze gerust in ochtendjas aan de ontbijttafel verschijnen en ook al is hun terugvlucht nog zo vroeg, ik zorg altijd voor een ontbijt. Gasten die hier minimaal 7 nachten zijn en tenminste 6 weken tevoren boeken bied ik tegenwoordig de mogelijkheid om op de donderdag en de zondag een keer het ontbijt in te ruilen voor een lichte avondmaaltijd. Dit hoort bij een pakket extra’s dat ik aanbied om vroeger boeken aantrekkelijker te maken en ook omdat op de zondagavond hier nauwelijks restaurants open zijn i.v.m. de urenlange uitgebreide lunch en de andere keer misschien omdat ze een vroege/verre uitstap hebben en dat beter uitkomt. Ze kunnen kiezen, het is niet verplicht.
Piekel Slors zegt
Dank je wel voor je reactie Jenny. Je hebt gelijk dat het begin van de dag met een fijn ontbijt belangrijk is, daar ga ik me iets meer op toeleggen dan nu het geval is. Je tip om het gewoon aan de gasten te vragen: wat eet je graag? vind ik een hele goede!
Marian zegt
Bonjour!
Sinds 2 maanden hebben wij nu een B&B in Frankrijk. Ik laat de gasten een ontbijtbriefje invullen waarop ze aan kunnen kruisen wat ze willen en hoeveel, verspilling vind ik echt zonde. Meestal doe ik er dan zelf nog een schaaltje komkommer en tomaat bij of wat aardbeien. Ik vind het belangrijker hoe het opgediend wordt dan hoe uitgebreid het is. De gasten krijgen het ook gewoon in hun eigen kamer en zetten zelf koffie/ thee en dekken de tafel. Tot nu toe heeft iedereen genoten van het gezellig uitziende ontbijt, eenvoudig, maar door de jam bijvoorbeeld in leuke potjes te doen en alles op een mooie etagière te zetten, bloemetjes uit de tuin erbij, ziet het er heel luxe en gezellig uit. Iedereen tevreden!
Piekel Slors zegt
Ha Marian, bedankt voor je reactie. Ik heb het ook een tijdje met een invulbriefje gedaan! Daar ben ik weer van afgestapt, langzamerhand (ik ben al ruim 10 jaar bezig) ga je steeds meer een vorm vinden die het beste bij jou en de uitstraling die je wilt hebben past. En daar paste bij mij dat briefje op een gegeven moment niet meer in. En de presentatie is inderdaad bijna net zo belangrijk. Succes met jullie B&B!